Uwagi Stowarzyszenia PINK uwzględnione w opublikowanej nowej wersji projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji została opublikowana nowa wersja projektu ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.

Poniżej podsyłamy krótki opis najistotniejszych zmian w stosunku do poprzedniej wersji projektu:

  • doprecyzowanie i dodanie definicji legalnych;
  • usunięcie przepisów dotyczących opłaty planistycznej;
  • usunięcie terminu obowiązywania decyzji o warunkach zabudowy;
  • doprecyzowanie i uzupełnienie przepisów w zakresie udziału społeczeństwa w procedurze planistycznej  oraz ZPI.

Ministerstwo uwzględniło uwagi Stowarzyszenia PINK w zakresie:

  • zmian w przepisach dotyczących opłaty planistycznej

     – przepisy dotyczące opłaty planistycznej zostały usunięte z projektu;

  • doprecyzowania przepisu dotyczącego formy w jakiej rada gminy wyraża zgodę na przystąpienie do sporządzania zintegrowanego planu inwestycyjnego (ZPI)

     – przepis został doprecyzowany;

  • przedłużenia terminu ważności decyzji WZ

     – przepisy określające termin ważności decyzji WZ zostały usunięte z projektu;

  • uzależnienia uchylenia postanowień określających zabudowę śródmiejską w studium od wejścia w życie planu ogólnego gminy

     – projekt został uzupełniony.

Częściowo resort rozwoju uwzględnił następujące uwagi Stowarzyszenia PINK:

  • ujednolicenie pojęć „wysokości zabudowy” i „wysokości budynku”, w oparciu o dotychczasową sprawdzoną praktykę i definicję zawartą w Warunkach Technicznych

     – definicje zostały w miarę możliwości ujednolicone, na etapie planowania przestrzennego nie można odnosić się do   wysokości wejścia do budynku, gdyż na tym etapie nie sposób przewidzieć gdzie będzie to wejście się znajdować;

  • usunięcie rozwiązania które powoduje, że w przypadku gdy na obszarach, dla których w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego określono przeznaczenie umożliwiające realizację funkcji mieszkaniowej oraz na obszarach uzupełnienia zabudowy w ramach istniejącej zabudowy mieszkaniowej, suma chłonności terenów niezabudowanych, w tym luk w istniejącej zabudowie mieszkaniowej, jest większa niż 130% wartości zapotrzebowania na nową zabudowę mieszkaniową w gminie nie będzie możliwe wyznaczenie stref planistycznych w postaci strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową wielorodzinną, strefy wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową jednorodzinną lub strefy wielofunkcyjnej z zabudową zagrodową na innych obszarach

     – przepis został zmieniony – zamieniono kolejność ustępów 1 i 2, co powoduje, że treść artykułu 13b jest bardziej zrozumiała;

  • usunięcie wymogu sporządzenia planu miejscowego specjalnie dla lokalizacji instalacji odnawialnych źródeł energii o mocy >500kW

     – w poprawionym brzmieniu przepisu wymóg uchwalenia planu miejscowego dotyczy instalacji, które zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko uznaje się za mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko;

  • obligatoryjne określenie w planie miejscowym min. i max. nadziemna intensywność zabudowy, podczas gdy max. intensywność zabudowy (uwzględniająca również część podziemną) powinna być określana tylko w razie potrzeb

     – szczegółowe zmiany w przepisach dotyczących planu miejscowego zostaną dokonane w II etapie reformy.

Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych, które potrwają do dnia 23 września 2022 r.

Treść nowego projektu dostępna jest HERE