22 BUILDING MANAGEMENT PRACTICES IN THE COVID–19 REALITY
Key elements: prevention, procedures, response scenarios
BEZPIECZEŃSTWO
1. Stosuj, promuj, eksponuj i egzekwuj zasady bezpieczeństwa i higieny wśród wszystkich osób przebywających w budynku.
częstego i dokładnego mycia rąk (mydło lub dezynfekcja alkoholem min. 60%),
zachowania 1,5-metra odstępu między osobami,
niepodawania rąk,
niedotykania twarzy (oczu, ust),
zachowania higieny przy kaszlu i kichaniu (zabezpieczenia i mycie rąk)
2. Sprzątaj częściej i dokładniej z użyciem detergentów. Zwróć szczególną uwagę na miejsca wrażliwe: recepcje, sale konferencyjne, windy i znajdujące się tam wyposażenie zwłaszcza:
przyciski, klamki, poręcze, włączniki światła, telefony, klawiatury, ekrany.
oczekuj od serwisu sprzątającego szczególnej uważności i staranności w wykonywaniu pracy.
3. Udostępnij papier do wycierania rąk, zrezygnuj z suszarek w toaletach.
4. Zapewnij płyny do odkażania rąk w toaletach i recepcjach. Uzupełniaj dozowniki na bieżąco.
5. Upewnij się do sprawności systemu klimatyzacji i wentylacji dokonując odpowiednich zabiegów konserwacji i czyszczenia.
PROCEDURY
6. Zapewnij ciągłość pracy serwisu sprzątającego i służb technicznych budynku – przygotuj plan B na wypadek niestawienia się do pracy pracowników tych serwisów.
7. Zapewnij stałą obecność menedżera budynku na miejscu – wprowadź system zmianowy.
8. Zadbaj o transfer wiedzy i przygotuj back-up na wypadek nieobecności menedżera budynku w osobie innego pracownika.
9. Udostępnij procedurę najemcom i ich pracownikom
KOMUNIKACJA KRYZYSOWA
10. Przygotuj komunikację kryzysową na wypadek zaistnienia przypadku koronawirusa w budynku oraz procedurę postępowania dla osób, które przebywały w obszarze skażonym
11. Wyślij komunikację: mail do pracowników, mail do najemców; przygotuj: oświadczenia dla mediów oraz gotowe odpowiedzi (QA)
12. Zapewnij osobę do kontaktu i relacji zewnętrznych.
MONITORING GOŚCI (DOTYCZY BUDYNKÓW BIUROWYCH)
13. Monitoruj dokładniej wizyty gości.
14. W szczególnych sytuacjach, możesz przygotować oświadczenie dla wszystkich odwiedzających budynek na temat przebywania w ciągu ostatnich 14 dni w krajach o dużej liczbie przypadków COVID-19. Wykaz tych krajów znajduje się na stronie Głównego Inspektora Sanitarnego.
15. Jeśli odwiedzająca osoba odmówi podpisania oświadczenia lub potwierdzi powrót z jednego z tych krajów – pracownik recepcji może mieć prawo nie wpuścić jej do budynku.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZAKAŻENIA WIRUSEM W BUDYNKU
16. W przypadku pojawienia się koronawirusa zamknij skażoną przestrzeń, otwórz okna i dokonaj dokładnej dezynfekcji przestrzeni.
17. Pracodawca powinien poinformować powiatową stację sanitarno- epidemiologiczną (PSSE) o zaistniałej sytuacji. Konieczne jest sporządzenie listy osób mających bezpośredni kontakt z osobą zarażoną. Informacje powinny zawierać:
imię i nazwisko,
adres zamieszkania,
numer telefonu (najlepiej komórkowego),
opis formy kontaktu z osobą zakażoną.
Osoby, które miały bezpośredni kontakt powinny przejść kwarantannę domową bez czekania na decyzję SANEPID-u.
18. Osobę z objawami koronawirusa skieruj do oddziału obserwacyjno – zakaźnego lubzadzwoń na infolinię NFZ: 800 190 590.
19. Poinformuj niezwłocznie najemców o zaistnieniu przypadku koronawirusa wraz z informacją o podjętych działaniach i rekomendacjami co do dalszej pracy w budynku. Zachęć do przeprowadzania pomiaru temperatury wśród pracowników. Osoby, które nie mają objawów chorobowych nie powinny zgłaszać się na testy oraz nie mają obowiązku informować innych instytucji.
AKTUALIZACJA WIEDZY
20. Skorzystaj z gotowych materiałów informacyjnych i udostępnij je w budynku: https://www.gov.pl/web/zdrowie/co-musisz-wiedziec-o-koronawirusie
21. Sprawdzaj regularnie strony Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Światowej Organizacji Zdrowia. Przekazuj nowe informacje – nawet jeśli myślisz, że są one powszechnie znane.
22. Wyciągaj wnioski z przeprowadzonych działań i popraw na przyszłość procedury dotyczące sytuacji kryzysowych.