Do Sejmu wpłynął pakiet rozwiązań podatkowych stanowiących część Polskiego Ładu, który Rada Ministrów przyjęła na wczorajszym posiedzeniu.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw zakłada m.in. następujące rozwiązania:
W zakresie ustawy PIT
- podwyższenie do 30 000 zł „kwoty wolnej” od podatku dla ogółu podatników podatku dochodowego od osób fizycznych obliczających podatek według skali podatkowej;
- podwyższenie do 120 000 zł progu dochodowego, rozpoczynającego drugi przedział dochodów, do których ma zastosowanie 32% stawka podatku;
- wprowadzenie “ulgi dla klasy średniej” – będzie dotyczyć osób zatrudnionych na etacie osiągających roczne przychody z tych z umów o pracę w przedziale od 68 412 zł do 133 692 zł – dzięki tej uldze reforma ma być neutralna dla podatników zatrudnionych na umowę o pracę z dochodem ok. od 6 do 11 tys. zł miesięcznie;
- obniżenie składki zdrowotnej dla ubezpieczonych stosujących opodatkowanie według jednolitej 19% stawki podatku – składka dla tej grupy ubezpieczonych będzie wynosiła 4,9% podstawy wymiaru;
- zwiększenie atrakcyjności Polski jako miejsca przeniesienia rezydencji podatkowej:
- wprowadzenie nowej ulgi tzw. ulgi na powrót – ulga polegać będzie na zwolnieniu od podatku dochodowego przychodów do wysokości 85 528 zł z pracy, umów zlecenia i działalności gospodarczej (opodatkowanej według skali, podatku liniowego albo ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych), będzie przysługiwać podatnikowi, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium RP i przez co najmniej 3 lata przed przeniesieniem do Polski miejsca zamieszkania posiadał nieprzerwanie miejsce zamieszkania w innym państwie;
- atrakcyjna forma opodatkowania przychodów osiąganych ze źródeł położonych za granicą – regulacja dedykowana jest szczególnej grupie podatników zainteresowanych przeniesieniem miejsca zamieszkania (rezydencji podatkowej) na terytorium RP, którzy dysponują ponadprzeciętnym poziomem aktywów (tzw. High net worth individuals);
- obowiązek prowadzenia ksiąg i ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przy użyciu programów komputerowych, a także obowiązku ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa, po zakończeniu roku podatkowego (obowiązek ten został odroczony w czasie od 2025/2026 r.);
- zachęta podatkowa dla przedsiębiorców ponoszących koszty związane z produkcją próbną nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, zwiększających przychody ze sprzedaży produktów, dokonujących zakupu robotów przemysłowych czy ponoszących koszty związane z nabyciem udziałów (akcji) – wprowadzenie rozwiązań w zakresie:
- preferencji dla podatników inwestujących w alternatywne spółki inwestycyjne,
- ulg dla podatników uzyskujących przychody z działalności gospodarczej ponoszących koszty: w związku z zatrudnianiem wysoko kwalifikowanych pracowników przy działalności badawczo-rozwojowej (ulga na innowacyjnych pracowników), produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia go na rynek (ulga na prototypy), na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (ulga prowzrostowa);
- zmiana przepisów dotyczących poboru podatku u źródła (WHT):
- doprecyzowanie definicji rzeczywistego właściciela;
- zawężenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania procedury poboru podatku u źródła (WHT refund);
- doprecyzowanie kryterium należytej staranności;
- rozszerzenie zakresu przedmiotowego opinii o stosowaniu zwolnienia na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. obniżone stawki podatku u źródła lub zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła);
- wprowadzenie możliwości posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji;
- aktualizacja przepisów karnych dotyczących WHT (KKS);
- uproszczenie i porządkowanie przepisów o cenach transferowych (uproszczenie zasad podpisywania oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, nowe zwolnienia dokumentacyjne, wydłużenie terminu na przedłożenie dokumentacji cen transferowych, uproszczenie zasad dokonywania korekt cen transferowych, zmiana sankcji z KKS);
- przypisanie pracodawcy przychodu w związku z nielegalnym zatrudnianiem pracownika lub niewykazaniem w prawidłowej wysokości przychodów ze stosunku pracy;
- popularyzacja obrotu bezgotówkowego w Polsce:
- ulga dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, którzy ponieśli w roku podatkowym wydatki związane z nabyciem terminala i obsługą transakcji płatniczych przy użyciu terminala płatniczego,
- zobowiązanie przedsiębiorców do zapewnienia możliwości dokonywania płatności za pomocą bezgotówkowych instrumentów płatniczych;
- ustanowienie górnego progu rozliczeń gotówkowych, po przekroczeniu którego konsument będzie zobowiązany do skorzystania z bezgotówkowych form płatności;
- obniżenie górnego limitu rozliczeń gotówkowych między przedsiębiorcami;
- przypisanie przedsiębiorcy przychodu w przypadku, gdy przedsiębiorca przyjmuje od konsumenta zapłatę gotówką, w sytuacji, gdy konsument jest zobowiązany do dokonania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego;
- uszczelnienie systemu podatku dochodowego poprzez:
- poszerzenie katalogu składników wykorzystywanych w prowadzonej działalności, których odpłatne zbycie po wycofaniu ich z działalności jest kwalifikowane w podatku dochodowym do przychodów z działalności;
- zmiany w zakresie amortyzacji składników majątku nabytych przed rozpoczęciem ich wykorzystywania w działalności gospodarczej;
- wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych.
W zakresie ustawy CIT
- w zakresie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych:
- rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do opodatkowania ryczałtem o spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne;
- rezygnacja z konieczności ponoszenia określonych nakładów inwestycyjnych jako warunku stosowania przepisów o ryczałcie, z zachowaniem możliwości ich ponoszenia celem skorzystania z preferencyjnej stawki ryczałtu;
- rezygnacja z warunku dotyczącego górnego limitu przychodów podatników opodatkowanych ryczałtem, a w konsekwencji również z domiaru zobowiązania podatkowego;
- uelastycznienie terminów spłaty zobowiązania podatkowego w zakresie tzw. korekty wstępnej, a w niektórych przypadkach również zniesienie obowiązku zapłaty owego zobowiązania;
- przesunięcie momentu opodatkowania dochodów z zysków zatrzymanych wypracowanych w okresie opodatkowania ryczałtem na czas ich faktycznej dystrybucji;
- uproszczenie reguł związanych z powstawaniem i funkcjonowaniem podatkowych grup kapitałowych;
- zmiana przepisów dotyczących poboru podatku u źródła (WHT):
- doprecyzowanie definicji rzeczywistego właściciela;
- zawężenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego stosowania procedury poboru podatku u źródła (WHT refund);
- doprecyzowanie kryterium należytej staranności;
- rozszerzeniu zakresu przedmiotowego opinii o stosowaniu zwolnienia na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. obniżone stawki podatku u źródła lub zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła);
- wprowadzeniu możliwości posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji;
- aktualizacja przepisów karnych dotyczących WHT (KKS);
- wprowadzenie reżimu holdingowego, który opierać się będzie na zwolnieniu z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych oraz pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów lub akcji w spółkach zależnych;
- przypisanie pracodawcy przychodu w związku z nielegalnym zatrudnianiem pracownika lub niewykazaniem w prawidłowej wysokości przychodów ze stosunku pracy;
- uszczelnienie systemu podatku dochodowego poprzez:
- doprecyzowanie i uszczelnienie przepisów odnoszących się do dochodów z Zagranicznej Jednostki Kontrolowanej (ZJK);
- wprowadzenie podstawy do opodatkowania tzw. przerzucanych dochodów – nowy art. 24aa ustawy CIT, w celu wyeliminowania możliwości uzyskania korzyści podatkowej poprzez schematy podatkowe, których celem jest transfer dochodów to jurysdykcji o znikomej efektywnej stawce opodatkowania;
- wprowadzenie przepisów ograniczających możliwości zaliczania do kosztów podatkowych sztucznych kosztów w związku z wypłatą świadczeń będących tzw. „ukrytą dywidendą”;
- doprecyzowania kryterium zarządu na terytorium Polski w odniesieniu do podatników nieposiadających siedziby na terytorium RP;
- wprowadzenie mechanizmu wspierającego przedsiębiorców będących podatnikami CIT w działaniach, których celem byłaby ich większa obecność na rynkach zagranicznych:
- adresowany do rezydentów oraz do nierezydentów prowadzących na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej działalność poprzez położony w Polsce „zagraniczny zakład”;
- podatnik ponoszący tzw. „kwalifikowane wydatki” na nabycie udziałów lub akcji zagranicznej spółki kapitałowej (spółki z o.o. lub akcyjnej), miałby prawo do pomniejszenia swojej podstawy opodatkowania o te wydatki w roku ich faktycznego poniesienia;
- maksymalna wielkość takiego pomniejszenia nie mogłaby jednak w roku podatkowym przekroczyć kwoty odpowiadającej wartości 250.000 zł;
- do „kwalifikowanych” wydatków na nabycie udziałów lub akcji zagranicznej spółki kapitałowej podlegałyby zaliczeniu wydatki na obsługę prawną transakcji nabycia udziałów lub akcji, w tym na ich wycenę (due diligence), odsetki, podatki bezpośrednio naliczane od tej transakcji oraz opłaty notarialne, sądowe i skarbowe;
- do wydatków takich nie podlegałaby jednak zaliczeniu cena zapłacona przez podatnika za nabywane udziały (akcje) oraz koszty finansowania dłużnego związanego z takim nabyciem;
- możliwość skorzystania z odliczenia przysługiwałaby podatnikowi przy spełnieniu określonych warunków;
- minimalny podatek dochodowy:
- uchylenie w ustawie CIT art. 15e ograniczającego (limitującego) wysokość kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatnika na nabycie określonych usług lub praw niematerialnych i włączenie dotychczasowej regulacji w sposób odpowiedni do projektowanych przepisów definiujących minimalny podatek dochodowy (art. 24ca);
- wprowadzeniu w ustawie CIT alternatywnej stawki minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 10% podstawy opodatkowania, skierowanej do podatników będących spółkami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy CIT, podatkowych grup kapitałowych, a także (odpowiednio) podatników prowadzących działalność poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład, którzy:
- ponoszą straty ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
- wykazują określony niski wskaźnik dochodowości z działalności operacyjnej (tj. udział dochodów, określony zgodnie z art. 7 ust. 1, w przychodach stanowiący nie więcej niż 1%);
- podstawa opodatkowania będzie, co do zasady, sumą określonych w przepisie wielkości, na którą mogą się składać:
- 4% wartości przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych;
- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych koszty finansowania dłużnego,
- odroczony podatek dochodowy skutkujący zwiększeniem zysku brutto/zmniejszeniem straty netto,
- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych (podmiotów z państwa lub terytorium stosującego szkodliwą konkurencję podatkową) koszty nabycia określonych usług lub praw niematerialnych;
- minimalny podatek dochodowy będzie się składał się z dwóch części:
- 0,4% przychodów
- 10% nadmiarowych płatności biernych do podmiotów powiązanych z grupy kapitałowej;
- wartościami zmniejszającymi podstawę opodatkowania będą:
- wszelkie odliczenia zmniejszające podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 18, z wyłączeniem jednak pomniejszeń z art. 18f, przy jednoczesnym zastrzeżeniu odpowiedniego stosowania art. 27 ust. 4a;
- dochody, które są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a (działalność w PSI), u podatnika korzystającego ze zwolnień podatkowych, o których mowa w tych przepisach.
- celem wprowadzanego rozwiązania jest ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszaniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego;
- wprowadzenie minimalnego podatku dochodowego ma skutkować zwiększeniem dochodów budżetowych, m.in. z uwagi na wyeliminowanie zagranicznej luki CIT;
Projektowana data wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2022 roku.
Projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu.
Treść projektu dostępna jest tutaj.